Sunday, 11 January 2015

Praktikal




Annyeonghaseyo

Bertemu lagi ye sambil2 saya cuci habuk2 laptop ni terasa ringan tangan nak menulis story disebalik semester 7 !  Saya nak story pasal penat lelah mencari tempat untuk praktikal.  Amboi, caption tak bergambar dahsyat ! Sebenarnya tempoh untuk cari tempat praktikal bagi uni saya ni agak panjanglah about 2 months tak silap tapi oleh kerana saya ni busiest person in the world, wah ! terpaksalah saya curi-curi masa untuk search, call, apply, follow up, and so on lah.

Sebelum praktikal, saya memang dah buat friendship planning woo ! untuk LI sama-sama dengan 3 besties saya nih.  Sorang kak Timah, sorang lagi kak Wani  Bukan nama sebenar lah ye .  Eh, kemana dah story kita tadi? Hahaha..  Ok2, berbalik pada cerita tadi, saya tanyalah Mr. Google tempat2 praktikal yang available, numerous! Pening kepala cek nak pilih.  So, sekarang saya bermurah hati nak kongsi tips untuk pilih tempat LI ni kepada darls semua ye .

Course vs minat vs organisasi

3 pakej ni sebenarnya penting tapi kepentingannya mestilah ada keutamaan yang kita kena dahulukan kan.  Kalau bagi saya, saya akan letak course diranking no.1 kemudian organisasi, last minat.  Aikk? Boleh ke gitu? Bolehla dear sebab story saya yang create . hahaha.  Ok, let say course saya bisnes dalam bidang kesihatan then saya pergi apply kat bank Negara.  Laa, apalah sangat motifnya saya apply kat situ kan? dah sah-sah la sebab saya very very the suka organisasi yang establish tu.  Haha.  See?  Ketara sangat kan tak relate.  Nanti kalau supv. Suruh audit akaun, penyata debit kredit tak boleh nak buat sebab kita pun mestilah tak boleh nak expect kan kerja kat bank macammana.  Tapi kita pun janganlah terlalu demand supv akan terus bagi kerja-kerja yang sememangnya sesuai dengan course yang kita ambik.  First week intern memang normal la kalau supv. Or staff suruh filing, photocopy, stamping, buat kopi ! hhahaha.. kalau bos suruh buat kopi pergi jelah buat kan, mana lah tahu bos ada anak lelaki ke.  Hihiii .. kali ke 2 menurut perintah lagi ye sesayang .  kalau dah masuk kali ke 3 bos mintak kopi lagi, cakap kat bos “Sedap sangat ke kopi saya ni bos?” ahhaahha ..  Darling2 semua, kalau nak LI jangan ikutkan sangat minat tu ye.  Saya pun sebenarnya minat sangat nak kerja kat bank, minat bank or minat duit tak tahulah tu. Hiihhii.. Jadi, bila dah jumpa organisasi yang sesuai dengan course kita, tunggu apa lagi, apply la… Kat bawah tu saya bermurah hati lagi nak kongsi organisasi yang saya apply .

-HUSM
-KBMC
-JTK
-Ain Medicare
-TNB
-KPM
-JKNK
-JKNT
-MAIK
-JAIS
-HPRNZ

Banyak lagi tapi da tak ingatla.. pandai2la contact Mr. Google ye .. Ha, apa lagi, appply lah ! hihhhiii.. Macammana nak apply? Ish syg2 ni.. Meh nak ajar, compile kan semua sekali benda alah kat bawah tu.

-Surat dari Uni (syg2 boleh mintak dari fakulti Uni masing2 ye)
-Cover letter (macammana nak buat tu? Ha, mintak pertolongan Mr. Google ye ! hihiii . Saya buat super duper simple jer)
-Resume (dalam resume tu highlight yg penting2 je tau)
-Audit Pengijazahan (Optional.  Tak bagi tak pe, bagi lagi super bagus)

Then, bolehla e-mail @ pos laju.  Super duper better pos laju okay syg2 sebab lagi efektif & efisyen.  Tapi saya e-mail jer ! Hahahha.. ha, kan dah cakap tadi saya busiest person in the world.  Main compose attach send ! ha, siap. Very efektif.  Efisyen pulak tu boleh send banyak gila.  Jangan lupa follow-up sampai lebam.

Akhir kata, selamat berpraktikal~

No comments:

Post a Comment