Monday, 9 March 2015

Syafakallah wa Syafakillah bila demam

Dari Abu Said Al-Khudri dan dari Abu Hurairah radhiallahu anhuma dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam beliau bersabda:

Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu kelelahan, atau penyakit, atau kekhuatiran, atau kesedihan, atau gangguan, bahkan duri yang melukainya melainkan Allah akan menghapus kesalahan-kesalahannya (Dosa) kerananya.” (HR. Al-Bukhari no. 5642 dan Muslim no. 2573)

Jarang sangat demam tetiba hari ni demam .  Maka banyak lah andaian yang dimonolog.  Demam ni sebab rentetan sakit tekak.  Kurang minum air putihla, cuaca panas ulang alik intern, kuat makan budu, mungkin semalam terkena nyamuk.  macam2. . . dalam hati utuh kata demam penghapus dosa2 kecil.  Alhamdulillah.  . . 

Sakit dan Musibah adalah Takdir Allah Azza wa Jalla

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman :

Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.(QS. Al-Hadid : 22).

“Tidak ada sesuatu musibahpun yang menimpa seseorang melainkan dengan izin Allah” (QS. At-Taghaabun : 11).

Sakit dan Musibah Adalah Penghapus Dosa


Ini adalah hikmah terpenting sebab diturunkan sakit dan musibah. Dan hikmah ini sayangnya tidak banyak diketahui oleh saudara-saudara kita yang tertimpa musibah.  Acapkali kita mendengar manusia ketika ditimpa sakit dan musibah malah mencaci maki, berkeluh kesah, bahkan yang lebih parah meratapi nasib dan berburuk sangka dengan takdir Allah. Nauzubillah, kita berlindung kepada Allah dari perbuatan sebegini.  Padahal apabila mereka mengetahui hikmah dibalik semua itu, maka In Shaa Allah- sakit dan musibah terasa ringan disebabkan banyaknya rahmat dan kasih sayang dari Allah Ta’ala.

Jadi, ditimpa demam itu adalah sesuatu yang menguntungkan, kerana ia menghapuskan dosa, natijah yang lain, ia akan memantapkan keimanan 

Syafakallah wa Syafakillah..

Ilmu ni dari entri Iluvislam.com dan saya sampaikan unttuk rakan bloggers yang lain.  Semoga kita sama2 dibawah lindungan Illahi ..

 

No comments:

Post a Comment